7 slemme uvaner til ineffektivitet

Måske har du læst Steven Coveys bog om de 7 gode vaner, hvori han pointerer, at vores liv er lige med summen af alle vores vaner, både de gode og de dårlige. Vaner er vores mere eller mindre bevidste adfærdsmønstre, som både kan gøre os meget effektive – men som desværre også i høj grad kan gøre os meget ineffektive. Iflg. Covey består vaner af 3 elementer, nemlig viden, handling og vilje. Det er sikkert rigtigt, men de 3 spiller ikke altid optimalt sammen! – De fleste af os ved meget om, hvad vi bør gøre, men gør ikke det vi ved.  Lær om de 7 slemme uvaner til ineffektivitet og hvordan du kommer til livs.

Hvis vi er uopmærksomme, flytter de 7 uvaner ind i vores liv. Uden at vi opdager det sniger de sig ind, indtil vi ikke længere kan ignorere det.

1: Manglende vedholdenhed og disciplin

Iflg Woody Allen er: “80 percent of success is showing up”. Det er klart, at vi skal møde op for at få succes, om det er i vores sociale liv, vores karriere eller når det angår vores sundhed. Men det er nemt at falde i, og ikke overholde de aftaler, som vi har med os selv. Vi aflyser træningen, fordi vi har andre vigtige ting. Vi får ikke øvet os i de kompetencer, vi faktisk ønsker og har brug for. I sidste ende er det kun os selv, som betaler prisen, når vi ikke er vedholdende, når vi ikke har tilstrækkelig med viljestyrke og selvdisciplin.

Den regelmæssige lille indsats er faktisk den mest effektive måde at opnå gevinst. Det kan ikke ses i starten, men hvis man holder fast i vanen, vel at mærke, giver det helt sikkert succes.

The best way to break a bad habit
is to just drop it.
Leo Aikman

2: Dagen går med overspringshandlinger

Lige så snart vi har en opgave, hvor vi har modvilje, fordi forventningen eller kravet til kvaliteten er høj og/eller opgaven virker uoverskuelig, bliver vi fristet til at udskyde den. Det er en tilbagevendende udfordring, at tage sig sammen og gøre det her og nu, i stedet for at finde på undskyldninger. Men hvad handler modstanden egentlig om. For sandheden er, at det giver langt mere energi til resten af dagen, når vi udviser mod og går igang med opgaven fra morgenstunden. Måske skal opgaven opdeles i mindre bidder, hvor vi kun fokuserer på et skridt ad gangen. Og hvis vi absolut skal vælge en overspringshandling, vil jeg anbefale 20 min. meditation, hvor vi fokuserer på hvad det koster at udskyde endnu mere, og hvad det vil give os at gå igang straks. Derefter går vi som regel i gang med opgaven.

3: Travlt med uvigtige ting

Denne uvane er en af de nemmeste at falde i, og den hænger sammen med uvane 2. Vi finder på ubetydelige og uvigtige ting, som vi giver topprioritet, for at undgå at arbejde med det vigtige, som vi ikke gider eller har modstand på. Man kan måske vende uvanen til en fordel ved at kaste sig over en anden udskydelsesopgave eller en relevant oprydning, som ellers heller ikke bliver gjort.

Jeg løser det ved at indføre regelmæssig prioritering af opgaverne efter Pareto Princippet : At huske på, at 80 % af ens succes kommer af at allokerer 80% af sin tid til de 20% vigtigste opgaver. Det er fuldkommen nyttesløst at arbejde meget effektivt, hvis det man arbejder med er noget, som ikke er vigtigt!

4: Tænke eller snakke for meget

”Paralysis analysis” er handlingslammelse pga for megen tænkning. Ikke, at der er noget galt med at tænke sig om. Det er relevant at undersøge og analysere sin situation, sætte et mål og lave en handlingsplan. Men så længe der blot tænkes eller snakkes, sker der ikke noget. Vi forhaler handlingen, fordi vi er bange for at fejle, for at belutningen er den rigtige. Men det er tidsspilde. Det perfekte tidspunkt kommer nemlig aldrig. Det er mere sandsynligt, at vi skaber større og større barrierer, som i sidste ende gør os handlingslammet. Så kom i gang, og korriger så planen, når du høster de første erfaringer. Eller endnu bedre, tag det for givet, at du først kan tilrettelægge planen rigtigt, når du er ude i dit terræn.

First we make our habits,
then our habits make us.
Charles C. Noble

5: Negative holdninger og pessimisme

Den mest effektive måde at demotivere sig selv på er at se på tingene fra det negative perspektiv. Vi er fantastisk kreative, når det handler om at finde grunde til ikke at gå i gang med at få gjort de ting, som vi ikke har lyst til. Vi kan finde vanskeligheder og opfinde forhindringer, som faktisk slet ikke eksisterer. Og helt galt går det, når vores fokus primært handler om at få ret i vores negative forudsigelser. Læs Behovet for at have ret.

Når deadline nærmer sig og der ikke længere er en udvej, bliver tingene gjort. Fordi det er værre IKKE at gøre det end at gøre det. Således konditionerer vi os selv til hele tiden at skulle have pisken over nakken. Så kan vi altid retfærdiggøre os med, at vi arbejder bedst under pres. Men måske især, fordi vi selv synes, at det nu bliver legitimt at sætte forventningerne til kvalitet eller omfang af løsningen ned, når tiden er blevet knap.

Vi kunne også bare indse fra start, at vi kun bremser os selv med negative holdninger og i stedet vælge mere positive og optimistiske perspektiver. Ja, det kræver en indsats og lidt selvdisciplin i starten. Men efter 7 dage begynder det at være en vane. Når vi selv møder og fortolker verden med en positiv indstilling, bliver vi også selv mødt på en mere positiv måde.

We are, what we repeatedly do.
Excellence, than, is not an act.
It’s a habit.
Aristotle

6: Låste opfattelse og afvisning af andre

For mange af os kan det være svært at skulle erkende, at noget vi troede fuldt og fast på, siden har vist sig ikke at holde vand. Alt for ofte har vi tilnærmelsesvis identificeret os med vores holdninger. Derfor forsvarer vi ofte vores opfattelser, som om vi er udsat for et personangreb, når nogen tænker anderledes. Men derved gør vi det kun vanskeligt for os selv at udvikle os. Det begrænser os, når vi blive alt for forlovet med vores egen opfattelse.

Heldigvis ønsker de fleste mennesker at blive opfattet som ungdommelige af sind. Det betyder, at vi må være åbne for nye input, være villige til at lære nyt, bruge tid på at søge ny viden fra medier, bøger, blade, mm. Kunsten består i at vælge, prøve af, og henad vejen smide det ud, som ikke virker.

Motivation is what gets you startet.
Habit is what keeps you going.
Jim Rohn

7: På konstant information overload

Informations overload opstår, når vi ikke filtrerer og selekterer iblandt de mange input vi dagligt modtager. Det sker helt af sig selv, hvis vores værdier og prioriteringer er uklare for os. I så fald bliver alt nemlig lige vigtigt eller uvigtigt. Hovedet bliver overfyldt, vi kan ikke tænke klart, vi får stress. Når der er for megen støj og rod fører det til en slags handlingslammelse og deraf følgende ineffektivitet.

Når vores værdier og prioriteter er uklare, svigter vores udeladelses filter. Sindet bliver konstant præsenteret for masser af input, som forstyrrer vores fokus og koncentration. Vi bruger tid på at sortere i det, men det bliver tiltagende vanskeligt at træffe beslutninger og komme videre med handlinger. Denne uvane er meget tæt forbundet med uvane 3.

Good habits, once established,
are just as hard to break,
as are bad habits.
Robert Puller

Konklusion

Hvis vi gerne vil arbejde effektivt, så handler det især om at kunne holde fokus i lidt længere perioder, hvor vi kan tænke klart og få skabt handlingsmuligheder. Derfor er det vigtigt, at vi er meget bevidste om vores værdier og prioriteter, så vi kan være selektive mht input udefra.

Ikke sådan, at alt skal vælges fra. Det er vigtigt, at vi er åbne overfor egne udviklingsmuligheder (bare det ikke bliver brugt som en bekvem undskyldning for at være ufokuseret). Derfor vil jeg bestemt også anbefale mit kursus i NLP Selvledelse ™. På det kursus lærer man hvordan ens hjerne fungerer, hvordan man kan bryde sine vaner og tankemønstre, få styr på sine værdier og følelser, og blive chef for sit eget liv. Du lærer hvordan man kan styre sine egne uvaner, eller ligefrem konvertere dem til gode vaner.

Quality is not an act –
its a habit.
Aristotle

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>