Samarbejde med irriterende person

Der er mennesker, som vi har vanskeligere ved at komme overens med end andre, og vores rummelighed bliver sat under pres.  Måske er det en bedre vidende facon, en konfliktsky optræden, en hyppig klynken eller evindeligt brok. Og selvom man helst vil undgå personen og smyge sig udenom, så er man ofte tvunget til at samarbejde med en irriterende person. Så hvordan gør man?

Dilemmaet er, at personen via sin væremåde trigger vores værdier og normer. Vi har lyst til at konfrontere, men vi lader som regel være, for at undgå at det bliver mere besværligt.  Ofte er vi afhængig af dem for at kunne nå vores egne mål. Derfor skal det foregå professionelt.

“Difficult People are your key to self empowerment.  You need to learn how to cope with them,  not let them dominate and affect you.”  Janice Davies

Nøglen er at flytte fokus væk fra den anden og over på os selv. Hvis den anden kan trigge os, er det et signal om at vi føler at vores indre normer, værdier og regler er kommet under pres, og at vi derfor ikke kan acceptere hans gøren og laden. Den nemme forklaring vi tyer til er, at han er årsag til vores irritation. Men med den forklaring skubber vi desværre os selv over i “offerrollen”, hvor vi blamer ham for ikke at leve efter vores indre normer.

Vi skal ikke at ændre på vores egne normer eller regler blot fordi vi møder mennesker, som har andre normer og regler. Og vi behøver heller ikke at forsvare vores værdier, som om vi føler os truet blot fordi andre har deres værdier. Det er ikke et enten eller men et både og, hvor vi giver plads til os selv og den anden. Situationen er en perfekt anledning til at arbejde med vores accept og tålmodighed for at udvide vores rummelighed, uanset om den anden er tilsvarende  rummelig. Og så må vi bruge vores selvdisciplin til at sikre, at vi alene holder os til emnet og ikke gør det til noget personligt.

Assertiveness choice

Hvor lærer man at være mere assertiv?

En god starte er et 2 dages kursus i Assertiv Kommunikation, hvor du lærer at gennemskue de dysfunktionelle kommunikationsspil, som vi havner i både på arbejde og privat. Du lærer hvordan du står ved dig selv, hvordan du siger til og fra, så du bliver hørt, og hvordan du kan håndtere konflikter og kritik på en assertiv måde. Det, som vil rykke dig mest er den coaching og sparring, som foregår hele vejen igennem kurset både i plenum og i øvelser, og som tager mest muligt udgangspunkt i og hensyn til her enkelt deltagers behov.

Læs mere om Assertiv Kommunikation

Den lidt større model er et 5 dages kursus i NLP Selvledelse. Her får du en slags brugermanual til din hjerne, og du får en masse effektive  teknikker, som klæder dig på til at give slip i fortiden og dine gamle reaktionsmønstre. Du lærer hvordan du kan programmere en ny adfærd eller en ny indstilling. Du lærer at lytte bedre, så du kan høre  hvordan andre (og du selv) tænker, og du kan derfor stille relevante og konfronterende spørgsmål både til andre og til dig selv, så rigide holdninger og antagelser bliver udfordret. Og du får en teknik til at booste dit eget energisystem.

Læs mere om NLP Selvledelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>